Monday, March 17, 2014

Teks ucapan perbahasan Datuk Sapawi Ahmad ke atas usul Titah DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan sempena persidangan Parlimen, Mac 2014








Teks ucapan perbahasan Datuk Sapawi Ahmad ke atas usul Titah DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan sempena persidangan Parlimen, Mac 2014

MUKADIMAH

Tuan Yang Dipertua, 
1. Terima kasih daun keladi kerana diberi peluang ini; awal Bismillah kata diungkap, dapat peluang awal berucap.

2. Saya tampil di sini, untuk turut serta membahas, usul menjujung kasih ke bawah DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong di atas titah Tuanku di Dewan yang mulia ini, sempena perasmian pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Parlimen ke-13 pada hari Isnin yang lepas, bersamaan 10 Mac 2014.

3. Atas junjungan kasih itu, marilah kita sekalian Ahli-Ahli Parlimen di Dewan Yang Mulia ini, bersama-sama bermuhasabah diri terhadap titah baginda untuk  `menumpahkan taat setia tidak berbelah-bahagi kepada negara serta memelihara, melindungi dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan', dalam kita mengatur gerak kaki, menghayun langkah perjalanan, untuk terus mara ke hadapan.

4. Jauh dari itu, semestinya kita yang diangkat oleh rakyat ke tempat ini, sebagaimana dititahkan oleh Ke Bawah DYMM supaya `melaksanakan tugas dengan jujur, amanah, penuh dedikasi dan tanggungjawab.' 

5. Izinkan saya bermula dengan merakamkan ucapan tahniah kepada YAB Perdana Menteri, atas keberhasilan Agenda Transformasi Negara yang turut mendapat pujian daripada DYMM Yang di-Pertuan Agong di dalam titah ucapan Seri Paduka.

6. Nyata jelas sekali Agenda Transformasi Negara ini membawa banyak perubahan dalam dimensi kehidupan rakyat, dari desa hingga ke kota, dari Perlis hingga ke Sabah.

7. Kedua, izinkan saya turut serta merakamkan ucapan duka yang paling dalam, dan rasa simpati  dari lubuk hati yang sejati, kepada anggota keluarga penumpang serta anak kapal, pesawat Boeing 777-200 Penerbangan MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing pada awal pagi Sabtu lepas, bersamaan 8 Mac 2014.

8. Sesungguhnya, insiden itu bukan saja diratapi oleh seluruh kerabat keluarga yang terlibat, tetapi juga melakari sejarah hitam industri penerbangan negara kita.

9. Insiden mengerikan itu terus menjadi misteri, justeru kita serahkan kepada pasukan penyiasat yang bijak bistari untuk mencari realiti, janganlah ditambahkan sensasi, apatah lagi dituangkan resipi kontroversi.

10. Kita mengharapkan agar penyiasatan menyeluruh ke atas tragedi itu dapat menemukan iltizam bermakna bagi perkongsian bersama di masa-masa mendatang.

MUHASABAH TITAH DIRAJA

Tuan Yang Dipertua
11. Pelbagai inisiatif kerajaan dihurai dalam titah ucapan diraja, menjadi pedoman kita menyuluh perjalanan. Dari isu kecil jalanan di perdesaan, hingga kepada dasar kerajaan di Putrajaya; dari harga barangan di kedai runcit hingga kepada GST yang bakal dilaksana --- semuanya diperinci tanpa sembunyi, menerangi gelap pandangan yang memesongkan.

12. Dasar-dasar kerajaan cukup terang diperjelaskan, lagi tuntas sifatnya, nescaya begitu senang dimengertikan oleh siapapun, baik orang-orang kampung yang menguis rezeki siang dan malam, mahupun para bintara peneraju pentadbiran kerajaan, baik kecil mahupun besar, apatah lagi kepada para soldadu politik, seperti kita yang berada di  Dewan Yang Mulia ini, di sini pada hari ini.

13. Titah DYMM Seri Paduka Baginda yang menzahirkan harapan supaya setiap wakil rakyat menunjukkan teladan yang baik, dan menunjukkan sifat-sifat terpuji, mencernakan keinsafan kepada kita semua, untuk meletakkan kepentingan rakyat mengatasi keutamaan diri sendiri.

14. Dengan pernyataan ini, saya berharap dan berdoa, semoga antara saya dan kita semua, akan terjalin kerjasama yang penuh muhibbah dan silaturrahim, penuh tanggungjawab dan rasa disiplin, mengapai matlamat dan cita-cita murni kerajaan ini.

15. Sesungguhnya, kita semua di sini, baik pada pasukan kerajaan mahupun kumpulan pembangkang, bertanggungjawab melaksanakan amanah, yang disandarkan kepada tiap-tiap seorang daripada kita, mengikut pelbagai fungsi dan peranan masing-masing. Semoga dengan rantaian kerjasama, dalam kamar keinsafan dan kesedaran yang sedemikian, kita dapat mengangkat Malaysia ke mercu jaya yang diharapkan bersama.

Angin berputar ombak bersahut
Membujur lalu melintang patah
Usah lagi kelam-kelibut
Amanah bangsa dijulang megah

ISU PEMBANGUNAN PENDIDIKAN

Tuan Yang Dipertua
16. Kami dari Sabah (dan juga Sarawak) menguak dada, menyambut baik dengan rasa `gumbira', tanpa prejudis dan prasangka, inisiatif murni kerajaan memperkasa dan mengangkasa, pembangunan pendidikan negara, yang disusun rapi jalur-jalurnya, menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM 2013-2025).

17. Di dalam langkah perjalanan menuju ke destinasi ini, kami dari Sabah dan Sarawak, nun jauh di seberang Laut China Selatan, dua jam 40 minit penerbangan dari sini, yang lebih jauh berbanding Medan, dan lebih mahal ongkosnya, sangat-sangat mengharap, agar PPPM ini benar-benar dapat diterjemahkan dalam ertikata yang sebenar.

18. Sementara kami punya keyakinan cukup tinggi akan pencapaiannya, namun tidak dapat disembunyikan juga sedikit kekhuatiran dan kegusaran, apatah lagi jika difikir-fikirkan matlamat mencapai status negara maju, menjelang tahun 2020, kini cuma berbaki sekitar enam tahun lagi.

19. Untuk itu, sayugia saya melontarkan persoalan-persoalan berikut untuk minta ditengok-tengok, diulas-kupas, dan mencari pencerahan, supaya ia menjadi pedoman untuk kita tangani bersama.

20. Pertama, berapakah jumlah sekolah dikategorikan daif dan usang di Sabah dan Sarawak, dan secara khusus di kawasan saya Sipitang?
21. Kedua, berapakah jumlah Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) telah diwujudkan di Sabah dan Sarawak -- yang matlamat utamanya adalah untuk mengangkat kualiti sekolah-sekolah terbaik dan menghasilkan murid-murid cemerlang?

22. Ketiga, sejauh mana perhatian diberi kepada keperluan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) di Sabah dan Sarawak, sebagai gedung melahirkan golongan bijakpandai, profesional dan teknorat, untuk menyumbang kepada pembangunan negara kita?

23. Keempat, apakah tidak boleh ditambahkan lagi kuasa kepada Pengarah Pelajaran Negeri Sabah dan Sarawak untuk meluluskan peruntukan sehingga lebih RM5 juta, bagi mempercepatkan agenda pembangunan dan pemerkasaan pendidikan di kedua-dua negeri kami.

24. Saya bangkitkan empat persoalan ini lantaran perlunya kami melangkah cepat, mengejar fasa pembangunan di Semenanjung yang sudah jauh ke hadapan, supaya kami tidak terus tertinggal dalam putaran masa yang tidak pernah berhenti ini.

25. Saya katakan begini, jujur dari hati yang paling dalam, kerana memikirkan betapa kami sudah jauh tertinggal selama ini, semenjak berdekad-dekad yang lalu, sehinggakan pada suatu ketika, Sabah dan Sarawak itu pernah ditanggapi sebagai tempat paling ditakuti untuk didekati oleh siapa pun, termasuk oleh warga pendidik dari Semenanjung.

26. Sebagai sebahagian daripada persekutuan Malaysia, malah Sabah dan Sarawak lebih besar saiznya berbanding gabungan 10 negeri di Semenanjung, maka kami tidak mahu lagi dilihat "seperti ikan kecil di kolam besar" --- padahal kolam ini besar tapi kami masih menjadi ikan-ikan kecil.

Tuan Yang Dipertua
27. Sebagai justifikasinya, izinkan saya bicara sedikit, berfikir di luar kotak, sebagai pencerahan minda, moga-moga dapat memenuhi citarasa (cita dan rasa) seiring prinsip mendahulukan keutamaan besar dari yang kecil.

28. Kepada persoalan pertama tadi, sekolah daif dan usang, sebenarnya ia bukan rahsia lagi. Di tempat kami, ia dipanggil `papan dinding, atap jing' (bermaksud diperbuat dari kayu dengan beratapkan zink). Begitulah realiti pemandangan sekolah di negeri kami, khususnya di luar bandar. Usahkan lagi bercerita mengenai jalur lebar, elektrik atau makmal komputer. Malah di tempat saya sendiri, PPD Sipitang sendiri masih berpejabat binaan kayu sejak puluhan tahun sudah. Bayangkan kedaifan kami, pejamkan mata dan renungkan seketika keadaannya.

29. Jika ini dibiar berterusan, maka kedaifan masyarakat berfikir juga akan berpanjangan. Jika ia masih berlaku pada tahun 2020, kita jangan salahkan sesiapa, kerana puncanya bermula dari kelalaian kita pada hari ini.

30. Kemudahan infrastruktur penting diberi keutamaan bagi menentukan kejayaan PPPM, kerana ia menjadi motivasi kepada murid, inspirasi kepada ibu bapa dan menjana dedikasi warga pendidik, untuk memajukan diri serta mencipta sebuah kejayaan di masa depan.

31. Untuk itu, izinkan saya, di Dewan Yang Mulia ini, menyampaikan salam, rasa sedih dan dukacita, murid-murid dari dua sekolah terpencil, iaitu SK Kiulu, Tuaran (dalam Parlimen Tuaran) dan SK Gadong di Lumadan (dalam Parlimen Sipitang) yang mana blok bangunan menempatkan bilik darjah mereka, yang diperbuat daripada papan, musnah dalam dua kebakaran yang berlaku selang dua jam, pada tengah hari 3 Mac 2014 lepas.

32. Ketika saya berucap ini pun (jika berbahas sebelah pagi), murid-murid di kedua-dua sekolah berkenaan sedang menekuni pembelajaran mereka, dalam kelas-kelas sementara yang dibina secara gotong-royong.

33. Kejadian kebakaran tersebut adalah pantulan realiti kedaifan sekolah papan di luar bandar. Cukuplah tragedi yang menimpa SK Kiulu dan SK Gadong, jangan lagi ia berulang pada waktu yang lain dan di tempat yang lain.

34. Kepada persoalan kedua, Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) memang gah dan menjadi impian semua. Namun, adakah prestasinya diukur dari sudut kewibawaan pentadbiran atau bangunan yang indah semata-mata?

35. Umum mengetahui SBT ditakrifkan sebagai sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti tersendiri dan unik serta menyerlah dalam semua aspek pendidikan. 

36. Oleh kerana bilangan SBT ini tidak begitu banyak, saya kira, bolehkah disenaraikan nama-nama sekolah menengah yang dipilih sebagai SBT di Sabah dan Sarawak, kerana ia penting sebagai inspirasi kepada sekolah-sekolah lain untuk membangunkan kecemerlangan ke tahap yang lebih tinggi melalui penandaarasan serta bimbingan dan jaringan, menuju kecemerlangan dunia pendidikan.

37. Kepada persoalan ketiga, kita merasakan pentingnya pihak kementerian meneliti keadaan dan keperluan semua Sekolah Berasrama Penuh (SBP), khususnya di Sabah dan Sarawak, bagi menentukan ia cemerlang dari segi tempat, prasarana dan prestasi. Kita tidak mahu berkompromi dalam soal keselamatan, kerana ia harus diletakkan sebagai keutamaan, tanpa mengabaikan soal pencapaian akademiknya.

38. Saya ingin menarik perhatian Sekolah Berasrama Penuh pertama di Sabah, yang kini dikenali Sekolah Menengah Sains Sabah yang dibina pada 1984 dan kini sudah berusia 30 tahun, yang mana keadaan fizikalnya perlu diberi perhatian. 

39. Kita difahamkan bahawa keadaan bangunannya dikatakan tidak selamat, hasil pemeriksaan pihak berkuasa tempatan, dan perlu diberi perhatian segera, sebelum sebarang kejadian tidak diingini berlaku, yang dikhuatiri boleh menjejaskan pembelajaran anak-anak bijak bistari yang menuntut di sana.

40. Kepada persoalan keempat dan terakhir, pertamanya kita menghargai penurunan kuasa kepada Pengarah Pelajaran Negeri Sabah dan Sarawak, untuk membuat kelulusan peruntukan sehingga RM5 juta bagi projek-projek baik pulih dan naik taraf kemudahan pendidikan di kedua-dua negeri ini.

41. Namun, mengambil kira keadaan keluasan negeri kami serta keadaan geografi dan topografi muka bumi Borneo, dirasakan kedua-dua negeri ini wajar diberi kuasa yang lebih `istimewa' dan keutamaan untuk membuat kelulusan segera sehingga lebih RM5 juta, seiring dasar pendidikan negara, dengan berpaksi semangat gagasan 1Malaysia.

42. Seperti analogi saya mengenai `ikan kecil di kolam besar', kawasan kami besar-besar belaka. Keluasan kawasan Parlimen Sipitang yang saya wakili, dan Parlimen Kinabatangan yang diwakili oleh sahabat saya di hujung sana, masing-masing jauh lebih besar berbanding Melaka atau Perlis.

43. Malahan, perjalanan dari sebuah tempat di kawasan saya, yang disebut Kampung Maraba hingga ke sebuah lokasi lain dikenali Long Pasia, perjalanannya mengambil masa lebih jam. Bayangkan jaraknya, jika kita samakan masa perjalanan itu di Negeri Melaka atau Perlis -- mungkin boleh pusing-pusing keliling satu negeri!

Baju kuning lengkap berjubah
Naik basikal  keliling kampung
Kalau kuasa dapat ditambah
Banyak masalah boleh ditampung

BENCANA BANJIR

Tuan Yang Dipertua
44. Bencana banjir terburuk melanda tiga daerah di Sabah baru-baru ini -- Keningau, Tenom dan Beaufort. Lebih 2,000 mangsa terjejas, ramai terkandas berhari-hari, kerja terbatas berminggu-minggu -- itulah kesan musibah yang hadir tanpa diundang, tiba-tiba datang tanpa diduga.

45. Sebahagian kampung di daerah Beaufort itu adalah termasuk dalam kawasan Parlimen Sipitang. Saya tidak terkecuali, turun bersampan meredah banjir, dari pagi hingga ke petang, menghantar bantuan dan keperluan kepada mangsa-mangsa terjejas, dari kampung ke kampung.

46. Hari ini, banjir sudah tiada lagi. Airnya telah lama surut. Namun, kesannya masih dirasai penduduk. Bekas selut melekat pada dinding rumah merakam sejarah hitam penduduk kampung. Begitu pun, mereka tiada pilihan, kerana kehidupan harus diteruskan, walau apapun keadaan, meskipun trauma kejadian kekal menghantui di setiap ketika.

47. Banyak pengalaman dan pengajaran diperolehi ketika mendepani bencana itu, sebagaimana juga dialami di Pahang, Kelantan dan Terengganu tidak lama dulu, dan ia harus dijadikan iktibar oleh jabatan atau agensi kerajaan yang berkaitan, termasuklah di peringkat Persekutuan.

48. Antaranya dari segi penghantaran dan pengagihan bantuan kecemasan, di mana ia perlu dilunaskan secara pantas dan terselaras, untuk mengelak kelewatan, pertindihan dan birokrasi.

49. Pemimpin masyarakat setempat, sebagai orang paling dekat dengan akar-umbi, harus dijadikan rujukan, kerana mereka lebih memahami dan mengerti akan denyut nadi dan naluri orang-orang kampung di kawasan yang diwakili.

50. Dalam konteks banjir yang melanda tiga daerah di Sabah baru-baru ini,  ia dikaitkan dengan aliran Sungai Padas, yang berliku-liku merentasi lembah dan hutan dari Tenom hingga ke Beaufort, justeru barangkali sudah tiba masanya bagi kerajaan memikirkan jalan penyelesaian jangka panjang secara berkekalan, untuk mengelak berulang kembali bencana tersebut yang sungguh memeritkan.

PENGHARGAAN DAN HARAPAN

Tuan Yang Dipertua
51. Di kesempatan ruang ini, saya merakamkan penghargaan kepada Kerajaan Persekutuan atas keprihatinan meluluskan projek IPD Sipitang yang baharu, yang saya sering ketengahkan di persidangan Dewan Yang Mulia ini, di mana kerja-kerja awal projek tersebut kini sudah pun bermula.

52. Sesungguhnya, projek tersebut amat dinanti-nantikan oleh penduduk bagi memastikan jaminan tahap keselamatan, dengan mengambil kira kedudukan Sipitang sebagai pintu masuk pelancong dan pengunjung dari negara jiran Brunei Darussalam dan Indonesia, selain dari negeri tetangga kami, Sarawak Bumi Kenyalang.

53. Satu hal lagi, yang ingin saya bangkitkan di sini, untuk mohon dipercepatkan, ialah pelaksanaan projek naik taraf Lebuh Raya Pan-Borneo, merentasi kedua-dua negeri Sabah dan Sarawak, daripada cuma dua lorong sekarang, kepada empat lorong, iaitu dua lorong sehala.

54. Bagi saya, sebagai pengguna lebuh raya berkenaan dan pemimpin di kawasan terbabit, keperluan menaik taraf jalan tersebut kini semakin mendesak. 

55. Pertambahan jumlah kenderaan, peningkatan aliran trafik dan kepesatan pembangunan di sepanjang laluan, khususnya antara Sipitang dan Kota Kinabalu, adalah faktor utama yang menuntut pertimbangan segera.

56. Saya cukup yakin lagi optimis, Yang Berhormat Menteri dan Timbalan Menteri Kerjaraya memahami keperluan ini kerana mengerti situasi geografi bumi Borneo.

            PENUTUP

Tuan Yang Dipertua
57. Mewakili rakan-rakan Ahli Yang Berhormat dari Sabah dan Sarawak, kami mengharap mendapat perhatian wajar dan setimpal, terhadap perkara-perkara yang diketengahkan. 

58. Sebagai `fixed deposit' Barisan Nasional, kami dari Sabah dan Sarawak tentu saja mengharap kebenaran pepatah Melayu "Ada ubi ada batas, ada budi ada balas”. Kami tidaklah meminta lebih-lebih, tapi janganlah pula diberi kurang-kurang. Dengarilah setiap suara kami kerana itulah harapan rakyat kami. Kita tidak mahu rakyat dimanipulasi pembangkang.

59. Tidak dinafikan, ramai `pembangkang berniaga sate' (sekarang ini sate Kajang paling popular). Pembangkang berniaga sate -- maksudnya, ada tukang cucuk, ada tukang kipas -- itulah tindak-tanduk mereka apabila menagih simpati.

60. Di hadapan kita, begitu banyak cabaran menanti dalam perjalanan menuju Wawasan 2020. Hamparan cabaran saujana mata memandang ini, yang diiringi harapan setinggi Kinabalu, menuntut pengemblengan usaha semua pihak, dari atas turun ke bawah, tanpa ada seorang pun tertinggal, demi untuk mencapai garis penanda aras yang telah ditetapkan, dari KPI hingga NKRA, kerana itulah cita-cita dan harapan Perdana Menteri kita, YAB Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.

Sekian, saya mohon menyokong!

Share |