Monday, March 17, 2014
BERI TUMPUAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN DI SABAH DAN SARAWAK: SAPAWI
BERI TUMPUAN PEMBANGUNAN
PENDIDIKAN DI SABAH DAN SARAWAK: SAPAWI
KOTA KINABALU: Ahli
Parlimen Sipitang, Datuk Sapawi Ahmad meminta kerajaan memberi tumpuan terhadap
agenda pembangunan pendidikan di Sabah dan Sarawak, seiring matlamat Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM 2013-2025).
Beliau berkata kedua-dua
negeri Sabah dan Sarawak menyambut baik inisiatif murni kerajaan memperkasa dan
mengangkasa pembangunan pendidikan negara.
"Kami mengharapkan
agar PPPM ini benar-benar dapat diterjemahkan dalam ertikata yang
sebenar," katanya ketika berucap membahas ke atas titah ucapan Yang
Di-Pertuan Agong sempena perasmian pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Kedua
Parlimen ke-13 di Dewan Rakyat, kelmarin.
Sehubungan itu, beliau
melontarkan empat persoalan untuk dberi perhatian dan ditangani ke arah
mengangkat pendidikan di kedua-dua negeri berkenaan.
"Pertama, berapakah
jumlah sekolah dikategorikan daif dan usang di Sabah dan Sarawak, dan secara
khusus di kawasan saya Sipitang?
"Kedua, berapakah
jumlah Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) telah diwujudkan di Sabah dan Sarawak
-- yang matlamat utamanya adalah untuk mengangkat kualiti sekolah-sekolah
terbaik dan menghasilkan murid-murid cemerlang?
"Ketiga, sejauh
mana perhatian diberi kepada keperluan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) di Sabah
dan Sarawak, sebagai gedung melahirkan golongan bijakpandai, profesional dan
teknorat, untuk menyumbang kepada pembangunan negara kita?
"Keempat, apakah
tidak boleh ditambahkan lagi kuasa kepada Pengarah Pelajaran Negeri Sabah dan
Sarawak untuk meluluskan peruntukan sehingga lebih RM5 juta, bagi
mempercepatkan agenda pembangunan dan pemerkasaan pendidikan di kedua-dua
negeri kami," katanya.
Sapawi berkata, beliau
membangkitkan empat perkara itu memandangkan Sabah dan Sarawak masih
terkebelakang fasa pembangunan pendidikannya berbanding di Semenanjung.
Beliau mengambil contoh
Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Sipitang sendiri yang masih berpejabat dari
bangunan binaan kayu sejak bertahun lamanya.
"Jika ini dibiar
berterusan, maka kedaifan masyarakat berfikir juga akan berpanjangan. Jika ia
masih berlaku pada tahun 2020, kita jangan salahkan sesiapa, kerana puncanya
bermula dari kelalaian kita pada hari ini.
"Kemudahan
infrastruktur penting diberi keutamaan bagi menentukan kejayaan PPPM, kerana ia
menjadi motivasi kepada murid, inspirasi kepada ibu bapa dan menjana dedikasi
warga pendidik, untuk memajukan diri serta mencipta sebuah kejayaan di masa
depan," katanya.
Beliau turut menarik
perhatian mengenai kejadian kebakaran dua sekolah terpencil, iaitu SK Kiulu,
Tuaran (dalam Parlimen Tuaran) dan SK Gadong di Lumadan (dalam Parlimen
Sipitang) yang berlaku selang dua jam, pada tengah hari 3 Mac 2014 lepas.
"Kejadian kebakaran
tersebut adalah pantulan realiti kedaifan sekolah papan di luar bandar.
Cukuplah tragedi yang menimpa SK Kiulu dan SK Gadong, jangan lagi ia berulang
pada waktu yang lain dan di tempat yang lain," katanya.
Mengenai Sekolah
Berprestasi Tinggi (SBT), beliau meminta kementerian menyenaraikan nama sekolah
menengah yang dipilih sebagai SBT di Sabah dan Sarawak, kerana ia penting
sebagai inspirasi kepada sekolah lain untuk membangunkan kecemerlangan
pendidikan.
Selain itu, beliau turut
merujuk keadaan fizikal Sekolah Berasrama Penuh pertama di Sabah, yang kini
dikenali Sekolah Menengah Sains Sabah yang dibina pada 1984 dan kini sudah
berusia 30 tahun, yang perlu diberi perhatian.
"Kita difahamkan
bahawa keadaan bangunannya dikatakan tidak selamat, hasil pemeriksaan pihak
berkuasa tempatan, dan perlu diberi perhatian segera, sebelum sebarang kejadian
tidak diingini berlaku, yang dikhuatiri boleh menjejaskan pembelajaran
anak-anak bijak bistari yang menuntut di sana," katanya.
Mengenai persoalan
keempat, Sapawi berkata pihaknya menghargai penurunan kuasa kepada Pengarah
Pelajaran Negeri Sabah dan Sarawak, untuk membuat kelulusan peruntukan sehingga
RM5 juta bagi projek-projek baik pulih dan naik taraf kemudahan pendidikan di
kedua-dua negeri ini.
Namun, katanya,
mengambil kira keadaan keluasan negeri Sabah dan Sarawak serta keadaan geografi
dan topografi muka bumi Borneo, dirasakan kedua-dua negeri ini wajar diberi
kuasa yang lebih `istimewa' dan keutamaan untuk membuat kelulusan segera
sehingga lebih RM5 juta, seiring dasar pendidikan negara, dengan berpaksi
semangat gagasan 1Malaysia.
ends