Tuesday, January 21, 2014

Lawatan Banjir Di Sipitang

 PRIHATIN…Sapawi  bersama Pemimpin kemajuan Rakyat Sindumin Abdul Rahman Mohd Noh (tengah) telah bertemu dengan mangsa banjir ketika melawat pusat pemindahan banjir di dewan serbaguna Sipitang malam kelmarin.
  TUTUP…Sapawi bersama Pegawai Daerah Sipitang Latip Amat (tiga dari kanan) sedang berbincang sesautu dengan Zainal Abu Bakar (kiri) Guru Besar S.K Banting yang di tutup akibat di tenggalami banjir.
 CERIA…Sebahagian kanak-kanak sedang bermain di halaman rumah mereka yang ditenggelami air di kampung siputol, Sipitang.
 DERAS…Sebahagian kampung di kampung Banting, Sipitang yang ditenggalami air.


TINJAU…Sapawi bersama Pegawai Daerah Sipitang Latip Amat (kiri) sedang menunjukkan jalan menuju ke Kampung Banting yang di tenggalami air sejauh 2 Kilometerr

               

SIPITANG: Kecekapan jawatankuasa bencana alam dalam menangani banjir di Sipitang mendapat penghargaan daripada Ahli Parlimen Sipitang Datuk Sapawi Ahmad.
            Sapawi melahirkan penghargaan itu selepas melawat mangsa banjir di pusat penempatan mangsa banjir di dewan serbaguna Sipitang yang dibuka malam kelmarin.
            Hadir sama pada lawatan itu termasuklah wakil rakyat Sindumin Datuk Ahmad Bujang di mana seramai 71 orang daripada 16 keluarga dari dua buah kampung di sini di tempat di pusat tersebut.
            Kesemua mangsa banjir tersebut dipindahkan pada jam 8.00 malam kelmarin oleh pihak berkuasa keselamatan.
            “Saya berpuas hati persediaan yang dibuat oleh jawatankuasa bencana alam dalam menangani banjir yang melanda,” kata Sapawi.
            Jawatankuasa bencana alam itu diketuai oleh Pegawai Daerah Sipitang Latip Amat di mana antara ahli jawatankuasa itu termasuklah polis dan juga bomba.
            Sapawi berkata beliau berterima kasih dan menghargai usaha yang dilakukan oleh ahli jawatankuasa itu seperti polis dan juga bomba.
            Katanya tindakan pantas mereka dalam membuat pemindahan dan pemantauan banjir membolehkan kesemua mangsa banjir itu dapat dipindahkan segera.
            Dalam pada itu Sapawi menasihatkan agar mangsa banjir tidak mudah terpengaruh dengan khabar angin yang mungkin disebarkan oleh pihak tertentu.
            Katanya jawatankuasa tersebut akan sentiasa membuat pemantauan khususnya di kampung-kampung yang mudah dilanda banjir.
            “Maklumat sebenar boleh diperolehi menerusi jawatankuasa bencana alam dan saya meminta penduduk kampung yang terbabit turut mengambil langkah persediaan.” Katanya dan menambah penduduk kampung yang terbabit perlu juga mematuhi nasihat yang dikeluarkan oleh jawatankuasa tersebut.
            Menurutnya apabila diarahkan untuk berpindah,penduduk yang terbabit hendaklah mematuhi arahan tersebut.
            Katanya sikap ambil mudah terhadap arahan yang dikeluarkan boleh mendatangkan sesuatu musibah yang tidak diinginkan.
            “Arahan pemindahan yang dibuat oleh jawatankuasa adalah berlandaskan kepada pemantauan paras air sungai dan semua itu dibuat demi keselamatan penduduk kampung sendiri,” katanya lagi.
            Beliau juga menasihatkan agar mangsa banjir mendaftarkan diri mereka dngan pihak jabatan kebajikan masyarat bagi membolehkan mereka menerima bantuan.
                Sementara itu semua mangsa banjir di pusat penempatan sementara di dewan serbaguna sini telah kembali ke rumah masing-masing dan sebahagiannya menumpang di rumah keluarga.
                Semasa tinjuan awal pagi kelmarin sebahagian tempat masih ditenggelami air antara kampung Tanjung Nipis, Sindumin Baru, Patarikan, Siputol, Banting, Luagan, Kawang Tali Air, Pantai, Seri Skim Sindumin, Bahagia, Ranau-ranau, Seri menanti dan Bahagia.
                Dalam masa yang sama juga dua buah sekolah lagi di tutup akibat ditenggalami air iaitu Sekolah Kebangsaan Banting dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Sin Boon, Sindumin.

a
Share |