UCAPAN PERBAHASAN DATUK SAPAWI AHMAD
KE ATAS BAJET 2014
BERTEMAKAN "TEKAD KUAT MEMBELA RAKYAT"
Terimakasih Tuan Yang
Dipertua
1. Mewakili rakyat dari
seluruh penjuru tanah air yang berdaulat, kita rasa berlapang dada, mengucap
kalimah syukur alhamdulilah, kepada YAB Perdana Menteri selaku Menteri
Kewangan, kerana sekali lagi mempersembahkan suatu belanjawan, yang secara
umumnya kekal berpaksi kepada rakyat sejagat, bukan untuk menjaga hati
suku-sakat dan kepentingan golongan berdarjat semata-mata, tapi menjangkaui
seluruh tingkat kehidupan rakyat.
2. Lantaran itu, saya
terpanggil untuk turut sama membahas dan mengupas isian bajet ini -- yang
pertama selepas PRU-13, dan yang pertama juga selepas pemilihan barisan dalam
kepemimpinan parti Umno, yang menunjangi kerajaan Barisan Nasional pada hari
ini.
3. Ramai sahabat-sahabat
saya di Dewan Yang Mulia ini sudah berbahas dan bertingkah, termasuklah
kelompok dari gelanggang pembangkang sana. Macam-macam istilah dipakai.
Macam-macam pandangan dilontar. Majoriti melihatnya secara positif dan
memandang jauh ke depan, namun tidak kurang juga yang mencela dan mencerca, terutama
para soldadu pembangkang yang platun-platun mereka kecundang di medan PRU-13
baru-baru ini.
4. Bagi saya, Bajet 2014
adalah cerminan kristal pimpinan sejati YAB Perdana Menteri membawa dan
mengangkat Malaysia menjadi negara maju berpendapatan tinggi, yang disasarkan
menjelang tahun 2020, yang cuma berbaki lebih kurang enam tahun lagi dari
sekarang.
5. Apa yang tersurat dan
tersirat di sebalik bajet ini, adalah bukti tekad politik atau `political
will' (dengan izin) yang tegar, serta manifestasi komitmen kerajaan
Barisan Nasional, di bawah naungan pimpinan YAB Perdana Menteri, mendukung
agenda transformasi secara total dan menyeluruh --- kerajaan Barisan Nasional
yang menjaga kepentingan nasional, kerajaan yang memikul mandat rakyat dengan
rasa penuh tanggungjawab.
6. Inilah kerajaan pilihan
rakyat, yang pastinya sentiasa menjaga kebajikan rakyat. Di dalam Bajet 2014
ini, YAB Perdana Menteri menterjemahkan falsafah 'Good Governance' (dengan
izin) dalam mencipta secara tulus sebuah pentadbiran kerajaan terbaik, untuk
dinaungi oleh segenap lapisan rakyat, dari Perlis hingga ke Sabah.
7. Justeru sekali lagi,
mewakili denyut nadi rakyat dari segenap penjuru bumi berdaulat ini, saya
mengucapkan tahniah dan syabas kepada YAB Perdana Menteri kerana telah
membuktikan kebijaksanaan sebagai bintara dalam mengurus ekonomi negara,
sebagaimana terhurai dalam intipati Bajet 2014 yang bertemakan
"Memperteguh Ketahanan Ekonomi, Memperkasa Transformasi dan Melaksana
Janji' ini.
8. Fakta, angka dan
statistik yang dijelaskan YAB Perdana
Menteri ketika pembentangan selama kira-kira dua jam 20 minit pada hari Jumaat
lepas (bersamaan 25 Oktober 2013) membuktikan keupayaan pimpinan kita mengurus
ekonomi secara berkesan, berteraskan prinsip urus tadbir kewangan yang
berhemah, dan tata kelola yang baik.
9. Kita gembira mendengar
unjuran pertumbuhan yang diungkapkan dalam Bajet 2014 ini. Bagi rentangan waktu
tahun 2013 ini, ekonomi negara dijangka berkembang pada kadar 4.5 hingga 5
peratus. Prestasi itu disokong oleh pertumbuhan pelaburan swasta sebanyak 16.2
peratus, dengan anggaran pelaburan RM165 bilion.
10. Lanjutannya, pada tahun
2014, berdasarkan prospek ekonomi global yang dijangka lebih baik, ekonomi
negara diunjur berkembang lebih kukuh pada kadar 5 hingga 5.5 peratus.
11. Kejayaan kita
mempertahan dan meningkatkan pertumbuhan, di tengah dinamika perekonomian
global yang tidak mudah, merupakan suatu keberhasilan yang sungguh
membanggakan. Syabas kepada nahkoda pimpinan kita yang berupaya
menjadikan perdagangan kita makin kuat, berimbang dan berterusan. Penyertaan
aktif sektor swasta dalam memperluas jaringan bisnis serantau menjadi kunci
kepada segala peningkatan yang menyerlahkan itu.
12. Biasalah bagi
pembangkang, sentiasa memandang juling setiap yang baik yang
dibawa oleh kerajaan, lalu sengaja mengungkit hal-hal yang mereka lihat dari
sisi lain bajet ini. Kononnya mereka tercari-cari sesuatu yang baik, sedangkan
yang terbentang di hadapan mereka pada realiti yang terang, semuanya baik-baik
belaka. Kalau nyamuk jauh di seberang jelas ternampak, kenapa gajah di
depan mata amat sukar mahu dilihat.
13. Mereka sekadar
`memasang tanguk (mata kail) tidak berumpan' dan `menebar jala
yang koyak-rabak' kerana rakyat tidak mungkin tertipu lagi. Orang-orang
Sabah sendiri sudah biasa melihat lakonan dan sandiwara pembangkang, yang
memang demikian perangainya, atau kami istilahkan sebagai `andang-andang'
dan bukan undang-undang.
Elok ladang kerana
berpadi
Elok padi lebat buahnya
Elok BN kerana berbudi
Elok budi kerana
bajetnya.
PENDIDIKAN
Tuan Yang Dipertua
14. Penekanan Bajet 2014
terhadap pembangunan pendidikan dan modal insan sewajarnya kita dokong bersama,
demi untuk mengecapi kemakmuran sebagai negara maju berpendapatan tinggi, dalam
tempoh yang berbaki sedikit ini.
15. Melihat helaian bajet
yang dipersembahkan tempoh hari, nyata sektor pendidikan mendapat peruntukan
terbesar, iaitu sejumlah RM54.6 bilion atau 21 peratus daripada keseluruhan
peruntukan tahun 2014 -- dengan matlamat memastikan pencapaian objektif
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM), yang dirancang-atur menyisir
waktu yang panjang, melewati 15 tahun lagi selepas Wawasan 2020.
16. Usaha-usaha yang
digariskan mesti dilaksana sepantas mungkin, tanpa berlengah waktu lagi, kerana
jarak untuk sampai ke pintu gerbang status negara maju semakin terhimpit
suntuk.
17. Semua pihak berkaitan,
baik kementerian mahupun jabatan, rantaian agensi dan badan berkanun, dari atas
hingga ke bawah, perlu mengembleng usaha bersama, dengan penuh rasa
tanggungjawab, sejujur hati setulus jiwa, seluas tebaran minda yang mulia, demi
menentukan kita menepati sasaran, seperti yang digaris dan tertulis dalam PPPM
itu.
18. Dalam meniti jambatan
waktu 2013-2025, marilah kita bersama-sama memasyarakatkan PPPM ini, yang
merupakan suatu kerangka holistik, sambil menangani cabaran-cabaran sejagat.
19. Cabaran tersebut
termasuklah isu Sekolah Kurang Murid (SKM) yang masih menjadi fenomena besar di
Sabah dan Sarawak, cerita kekurangan guru pakar Bahasa Inggeris dan Bahasa
Melayu yang masih kedengaran sungutannya, sasaran sekolah satu sesi yang masih
jadi perdebatan, isu makmal komputer yang pernah mencetus kontroversi,
hinggalah kepada kelengkapan jalur lebar/ICT yang terus-terusan menjadi
rintihan di pedalaman terpencil.
20. Ringkasnya, kemudahan
infrastruktur perlu dibangunkan secara bersepadu -- bangunan, jalan dan
keperluan sekolah, kemudian pengisiannya mesti seiring dari segi tenaga
pengajar dan kakitangan sokongan -- kerana PPPM itu bukan calang-calang
jangkauannya, cukup besar melebar luas, menjadi teras dan tiang
menjambatani laluan, bagi masa depan Malaysia menjadi negara maju
berpendapatan tinggi.
21. Dari sisi lain
yang lebih praktikal, barangkali inilah waktu paling sesuai untuk menaik taraf
semua Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) di Sabah dan Sarawak, seiring autonomi
yang terbuka dan semangat PPPM itu sendiri, supaya mereka dapat
menampung keperluan pembangunan pendidikan, sebagai memenuhi harapan bersama,
agar impian menjadi kenyataan.
22. Agenda menaik
taraf PPD yang turut merangkumkan pegawai-pegawai sokongan, mesti dilihat
secara vokal, supaya mereka tidak terikat dengan keadaan mahupun pendekatan di
Semenanjung, dengan mengambil kira kelainan dan keunikan geografi serta
demografi di Sabah dan Sarawak.
23. Sehubungan dengan
itu, saya juga ingin menarik perhatian Dewan Yang Mulia ini, supaya dapat
kiranya Jabatan Pendidikan Sabah, khususnya Pengarah diberi kuasa dalam membuat
sesuatu keputusan berhubung aspek pembangunan pendidikan di negeri kami,
selaras dengan prinsip `decentralised' (dengan izin) atau penurunan kuasa
kepada negeri bagi membuat sesuatu keputusan.
24. Hal ini penting
untuk memastikan matlamat dan peruntukan Bajet 2014 benar-benar mencapai
sasarannya, termasuk dalam konteks pembangunan secara menyeluruh, daripada
aspek penyelenggaraan dan pembangunan pendidikan, sehingga kepada operasi
kantin serta keceriaan, keindahan dan kebersihan sekolah.
25. Kalau jabatan lain
boleh melakukan proses `decentralised' ini, kenapa prinsip yang sama tidak
dapat diaplikasi kepada Jabatan Pendidikan Sabah? Kita yakin lagi percaya,
dengan penurunan kuasa kepada negeri ini, ia bukan saja dapat mempercepat
kelancaran pelaksanaan sesuatu projek atau program, tetapi lebih penting dapat
menyentuh hati kalangan mereka yang terlibat, misalnya usahawan dan kontraktor,
yang benar-benar berkeupayaan dalam bidang masing-masing.
26. Hakikatnya, keberhasilan
PPPM membawa transformasi sektor pendidikan bergantung kepada semua pihak --
dari pimpinan tertinggi hingga ke akar-umbi, dari semua jentera pelaksana kecil
dan besar, di desa mahu pun bandar -- tiada yang terkecuali.
27. Untuk itu, marilah kita
dokong bersama matlamat ini, lagi pun agenda ke arah mengungguli modal insan
sudah pun termaktub sebagai teras ketiga daripada lima teras Bajet 2014 ini,
disusuli pembangunan bandar dan luar bandar, serta matlamat mensejahtera
kehidupan rakyat.
28. Meneropong komitmen
kerajaan, nyata sungguh betapa agung harapan yang disandarkan, untuk rakyat
yang berlainan latar kehidupan dan bersilang budaya ini.
29. Saya katakan demikian,
kerana dalam Bajet 2014 ini sendiri jelas terpancar keseimbangan agihan.
Misalnya suntikan RM450 juta untuk Tabung Khas Pembinaan Penambahbaikan dan
Penyelenggaraan Sekolah --- sejumlah RM100 juta untuk sekolah kebangsaan, dan
masing-masing RM50 juta kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil, Sekolah
Mubaligh, Sekolah Berasrama Penuh, Maktab Rendah Sains Mara, Sekolah Agama
Bantuan Kerajaan dan Sekolah Agama Rakyat (SAR).
30. Kita dimaklumkan, untuk
SAR ini juga, JAKIM turut menyediakan sejumlah peruntukan untuk memperkasakan
fungsi dan operasinya serta infraktukturnya yang menjurus kepada pembinaan
tamadun bangsa, agar mampu bertahan lama, dengan setiap insan diakari serta
dibajai dengan ilmu pengetahuan keagamaan.
31. Seiring dengan roh dan
semangat bajet ini juga, pembangunan pendidikan pastinya akan menjurus kepada
pencapaian matlamat pembasmian kemiskinan. Insya-Allah. Justeru, setiap agensi
berkaitan mesti memikul amanah besar yang disandarkan itu secara jujur dan
teratur, ikhlas tanpa minta dibalas.
32. Kepada rakyat sekalian,
termasuk kalangan generasi muda, ayuhlah bersama-sama pimpinan menjayakan
agenda pembasmian kemiskinan ini, termasuk merebut peluang-peluang menyertai
kursus latihan kemahiran yang ditawarkan, menerusi segmen memperkukuh latihan
kemahiran yang disebutkan dalam Bajet 2014 ini.
33. Rakyat kebanyakan
sebagai golongan sasaran mesti punya jatidiri, semangat dan keazaman tinggi, setinggi
Kinabalu menerobos awan biru, untuk mencapai kemajuan, membebaskan diri
daripada terus terpenjara dan terkurung di bawah tempurung kemiskinan.
Saya yakin dan percaya, jika kita punya semangat tinggi, kita pasti akan
berjaya. Insya-Allah.
34. Barangkali anak-anak
muda kita boleh mengambil semangat Tegar, si kecil penyanyi jalanan dari kota
Subang, Indonesia, yang kini mengegarkan dunia hiburan, untuk para generasi
muda bangkit daripada lamunan kelesuan dalam kehidupan.
35. Tegar walaupun tidak
berkesempatan menimba ilmu, kerana ketiadaan biaya, tetapi dia memanfaatkan
kemahirannya bermain muzik, justeru dengan kuasa teknologi maklumat juga, atas keprihatinan seorang pemuda
memuat-naik aksi Tegar bernyanyi ke dalam YouTube, maka sepantas itu dia menjadi
terkenal, lalu ditawar masuk studio rakaman.
36. Dengan persekitaran
kehidupannya yang serba terbatas, Tegar seperti namanya telah membuktikan
dengan sejelas-jelasnya bahawa setiap yang dilakukan itu pasti membawa
kejayaan, jika dibuat dengan sungguh-sungguh, sebagaimana dalam liriknya "Aku
Yang Dulu".
Aku yang dulu bukanlah
yang sekarang
Dulu ditendang sekarang
ku disayang
Dulu dulu dulu ku
menderita
Sekarang aku bahagia
PROJEK LEBUHRAYA PAN-BORNEO
Tuan Yang Dipertua
37. Ketika pembentangan
Bajet tempoh hari, hal yang saya tunggu-tunggu adalah projek lebuh raya
Pan-Borneo. Alhamdulilah, kerajaan telah meletakkannya sebagai antara keutamaan
dengan menyediakan sejumlah RM500 juta menerusi Bajet 2014, bagi pelaksanaan
projek Lebuhraya Pan Borneo ini.
38. Isu penyiapan lebuh raya
Pan-Borneo ini, yang juga dikenali Trans-Borneo, sudah banyak kali saya
ketengahkan di Dewan Yang Mulia ini, sama ada dalam perbahasan mahupun
soalan-soalan lisan dan bertulis, kerana kita melihat ia sangat penting lagi
mendesak, sebagai pemangkin kepada pembangunan di kedua-dua wilayah Sabah dan
Sarawak
39. Jajaran lebuh raya dari
Tebedu hingga ke Lawas di Sarawak, dan dari Sindumin hingga ke Tawau di Sabah,
merangkumi jarak keseluruhan lebih 1,000 kilometer ini, wajar disegerakan
memandangkan pembangunan pesat di sepanjang laluannya mutakhir ini, yang
membawa kepada peningkatan aliran trafik berikutan pertambahan jumlah kenderaan
di atas jalan raya.
407. Mengambil contoh di
kawasan saya sendiri, Parlimen Sipitang, yang menganjur di pantai barat Sabah
hingga ke daerah Papar, kini giat dibangunkan sebagai hab minyak dan gas,
membabitkan pelaburan lebih RM4 bilion keseluruhannya -- di mana di kedua-dua
daerah ini dibangunkan SAMUR dan SOGT
serta Sipitang Industrial Park dan Kimanis Power Plant.
41. Sesungguhnya, lebuh raya
Pan-Borneo ini menjadi teras kepada keperluan strategik pengangkutan darat di
kedua-dua negeri, Sabah dan Sarawak. Sektor lojistik perlu lebih efisien, untuk
menggerakkan segala potensi yang dimiliki.
42. Lebuh raya yang kami ada
sekarang sebenarnya hanyalah jalan sehala selorong, dan kini di beberapa
tempat, `di siring-siring jalan' telah dibina lorong tambahan
untuk memotong, namun ia masih tidak mencukupi untuk menampung pertambahan
jumlah kenderaan.
43. Lebih menyedihkan,
seperti pernah saya ceritakan di persidangan Dewan Yang Mulia ini, keadaan
jalan kami bengkang-bengkok, `miring-miring'
(bermaksud tinggi-rendah), lubang-lubang, ombak-ombak dan `alun-alun'
(bermaksud beralun/tidak rata), dan apabila kita berada dalam
kenderaan, kita boleh jadi pening-pening dan terhoyong-hayang, kerana seperti
berada di atas kapal di tengah lautan yang bergelora.
44. Sejalan dengan semangat
Bajet 2014 ini, kita mahu agar kepayahan mengharungi saban hari
`ketidakberadaan' jalan-jalan kami ini, akan segera berakhir. Kita
cukup yakin, Kuala Lumpur tidak meminggirkan kami, jauh sekali menganaktirikan
kami, di pulau besar Borneo yang membugar segar itu, sebaliknya akan memesatkan
lagi rentak pembangunan, agar satu rentak dan satu irama dengan nada
pembangunan di tanah Semenanjung ini, demi mempercepat pertumbuhan
ekonomi negara seluruhnya, meningkatkan mobilitas industri dan perdagangan,
serta memperluas lapangan pekerjaan.
PROJEK SAMUR MEMBAWA MAKMUR
Tuan Yang Dipertua
45. Menginsafi langkah
pembangunan yang masih bertatih, Bajet 2014 menyuntik semangat membara kami
apabila Projek Ammonia Urea Sabah (SAMUR) di Sipitang diletakkan dalam teras
pertama, untuk merancakkan aktiviti ekonomi.
46. Selain rasa bangga
dan bertuah, Sipitang optimis projek mega SAMUR ini menjadi obor baru untuk
menerangi horizon ekonomi negeri, di laman indah yang penuh dengan kepelbagaian
sumber asli semulajadi.
44. Lanjutan dari situ, kita
terpanggil untuk memberikan sedikit pandangan tentang keperluan-keperluan
susulan, yang mesti diberi perhatian, demi menentukan SAMUR itu benar-benar
membawa makmur sepanjang umur.
47. Pertama, Hospital
Nukleus Sipitang wajar dilengkapkan dengan kemudahan pakar termasuk doktor
pakar, untuk menampung keperluan, sebagai persediaan menangani sebarang
kemungkinan kesan daripada pembangunan projek berasaskan kimia, minyak dan gas
itu nanti. Kita mesti membuat persediaan awal bagi mengelak tragedi akibat
daripada kemalangan industri.
48. Sehubungan dengan itu,
Jabatan Bomba dan Penyelamat Sipitang sendiri hendaklah ditingkatkan
keupayaannya, termasuk menempatkan Pasukan Menangani Bencana Bahan Kimia
(Hazmat) yang mana anggotanya terlatih serta punya kemahiran spesifik,
menangani kemalangan membabitkan bahan kimia.
49. Kedua, pembangunan
perumahan diperhebatkan, untuk memastikan ia mencukupi apabila SAMUR beroperasi
sepenuhnya nanti, memandangkan jangkaan projek tersebut bakal menyediakan lebih
4,000 peluang pekerjaan.
50. Kita risau dan bimbang,
jika hal ini kurang diberi perhatian, ia membawa kesan dan implikasi negatif,
dalam konteks sosiobudaya dan sosiopolitik di masa mendatang.
51. Ketiga, sekali lagi
pembangunan kemudahan pendidikan dan institusi latihan kemahiran perlu
diadakan, untuk melatih serta melengkapkan belia tempatan, dengan pelbagai ilmu
untuk memenuhi keperluan industri hiliran dan sampingan, kesan daripada
pelaksanaan SAMUR nanti.
52. Berbalik kepada isu
menaik taraf Hospital Nukleus Sipitang yang saya sebutkan sebentar tadi,
sukacita juga saya menyarankan kepada pihak kementerian yang berkenaan agar
dapat kiranya melihat dan mengkaji semula operasi Perkhidmatan Doktor Udara
yang disediakan ke beberapa kawasan terpencil dan pedalaman di Sabah khususnya,
seperti di Meligan (Sipitang), Pagalungan (Keningau) serta di Beluran dan
Kinabatangan di sebelah pantai timur Sabah.
53. Kita menyarankan
supaya di perkampungan terpencil di mana perkhidmatan doktor udara ini
diadakan, dikaji cadangan membina Klinik Desa, bagi memberi kemudahan kepada
penduduk setempat mendapat khidmat kesihatan dan perubatan secara tetap, dan
buka berkala sebagaimana perkhidmatan doktor sekarang, yang jadualnya
ditetapkan hanya sekali dua dalam tempoh seminggu.
PROJEK IPD/KESELAMATAN
Tuan Yang Dipertua
54. Mewakili warga Sipitang,
saya merakamkan penghargaan setinggi budi atas kelulusan pembinaan sebuah Ibu
Pejabat Polis Daerah (IPD) di daerah Sipitang, seperti disebut dalam perenggan
ke-146 Bajet 2014 ini, ke arah memperkasakan lagi perkhidmatan Polis Diraja
Malaysia (PDRM) meningkatkan keselamatan dan ketenteraman awam.
55. Mengambil semangat `Malaysiaku
Berdaulat, Tanah Tumpahnya Darahku', pembinaan IPD baharu itu sudah
pasti memberi keyakinan, bukan saja kepada penduduk tempatan malah kepada
pelabur dan pelancong asing, terhadap aspek keselamatan, apatah lagi Sipitang
letaknya di pintu masuk utama ke Sabah bagi pengunjung dari Sarawak, Brunei
Darussalam dan Indonesia.
56. Justeru, saya mengambil
kesempatan ini merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Kuala Lumpur atas
segala perhatian dan keprihatinan itu. Itulah sebenarnya yang dimaksudkan oleh
YAB Perdana Menteri apabila mengungkapkan kata-kata hikmah:
"Segalanya kita rangka, semuanya kita susun, kita piagam dan kita
laksanakan bukan sekadar sonata, atau sebuah orkestra, namun ia menjadi puluhan simfoni kemajuan yang terindah demi
kesejahteraan hidup seluruh rakyat Malaysia yang dikasihi."
Pohon selasih di dalam
kolam
Anak haruan rapat
berenang
Terima kasih kami
ucapkan
Budi Datuk Seri `tatap'
dikenang
PENUTUP
Tan Sri Yang Dipertia
57. Keseluruhannya, Bajet
2014 yang dipersembahkan oleh kerajaan untuk rakyat, menjadi kompas yang
melengkapi perjalanan negara ke arah status negara maju.
58. Kami wakil rakyat dalam
Barisan Nasional, akan terus bersikap proaktif dan pragmatik untuk menentukan
halatuju ini tercapai. Kita akan menegur, jika perlu. Kita akan memuji apabila
wajar memuji. Sindrom membisu dan mengampu tidak ada dalam kamus perjuangan
kami. Kerana kami diamanahkan oleh rakyat, untuk membawa suara rakyat ke Dewan
Yang Mulia ini.
59. Kepada para hulubalang
kami, yang baru terpilih dalam pemilihan parti baru-baru ini, kami menyandarkan
sepenuh keyakinan untuk mengempur medan PRU-14 nanti. Percayalah, kemenangan
kami di medan PRU-13 baru-baru ini, adalah deklarasi jelas mengenai harapan
rakyat mahu melihat kejayaan agenda transformasi.
60. Percayalah, dengan kasih
yang padu, kesetiaan yang kental, lagi sokongan yang pukal, juga kepimpinan
yang mantap, kita dari Umno yang menunjangi kerajaan Barisan Nasional, mampu
mencipta kejayaan lebih besar di waktu-waktu ke hadapan ini. Dengan
kekuatan ini, kita akan mampu mendaki gunung, meredah hutan, mengharung lautan
dan membelah awan. Insya-Allah.
61. Sebagai penutup bicara,
saya memohon maaf jika ada kata-kata yang mengguris hati mana-mana pihak, almaklumlah
`bajak biasa terlajak, perkataan biasa terlanjur'. Inilah fitrah
kita sebagai insan biasa.-Oleh Sapawi Ahmad
Andai kata padam pelita
Gelap gelita di malam
hari
Andai ada terlanjur
kata
Maaf dipinta setulus
hati.
Sekian, saya mohon
menyokong!